Spionfly på Sola


Av Tor Erik Hansen, basert på foredrag holdt av Martin Hovland og Knut Lande på fellesmøte mellom Sola Historielag og Venneforeningen for Sola Flymuseum 18.2.25. Vi gjør oppmerksom på at all informasjon her er basert åpne offentlige dokument.


Klikk på bildet til venstre for å se redigert video opptak med powerpoint presentasjonen av foredraget.


Denne gangen var møtet delt opp i to deler. Et om 717-svadronen som var plassert på Sola, med Martin Hovland, den andre delen var kalt «Fotorekognosering under den kalde krigen» med Knut Lande. Disse to presentasjonen er redigert og sammen i dette innlegget.

Historien til luftrekognosering

Luftrekognosering med ballonger ble utført i Fransk-Østerriksk krig i 1794, senere i amerikanske borgerkrigen (1861-65) og senere kriger.

Rekognosering med fly er brukt i alle kriger siden første verdenskrig (1914-18). De første flyene ble brukt som Scout (engelsk), speiderfly på norsk. Siden andre verdenskrig (1939-45) er jetfly benyttet som rekognoseringsfly (norsk fra engelsk reconneissance aircraft).

Siden andre verdenskrig (1939-45) er jetfly benyttet. Luftwaffe Arado 234B2 Reconnaissance Bomber fløy rekognoseringsflyginger fra Tyskland og Frankrike over Syd-England 1943-44, og fra Sola til England vinteren1945. Flyet hadde to skråstilte kameraer med overlapp montert i bakkroppen. En flyger. Utsikt bakover gjennom et periskop over cockpit.

Flyrekognosering i Norge

Nr. 1 Fotorekognoseringsving ble opprettet i 1949 på Gardermoen, men ble senere flyttet til Kjevik. Den ble utstyrt med 3 Spitfire. Men skvadronen var utsatt for flere ulykker. A-ZC havarerte ved Egersund i august 1953 og A-ZA havarerte under landing på Kjevik 24. mars 1954. Det siste flyet, A-ZB fløy sin siste tur 25. mars 1954.  

Nr. 1 Fotorekognoseringsvings Spitfire på Kjevik. Foto: K.Landes arkiv

717-Fotorekognoseringsving ble etter det utstyrt med 6 Republic F-84E Thunderjet på Sola i 1954. Avdelingen beholdt navnet fra Kjevik: «Nr.1 Fotorekogniseringsving».

Disse flyene var de 6 første F-84 som ble overlevert av Gen. Eisenhower på Sola 10.09.1951 og først benyttet til utsjekksflyging ved 334, 331 og 338 skv. på Sola i 1951-54.

De 6 flyene ble så overført til Nr.1 Fotorek. ving/717 i april-mai 1954. Flyene ble kun brukt i 2 år og faset ut i november 1956. Med den taps raten F-84G hadde i perioden 1952-60 var dette merkelig nok en bra statistikk (alle flyene «overlevde»). Thunderjet var midlertidig flytype som ikke var bygget for fotorekognosering, og man ventet på nye fly fra USA. Planleggingen for den nye flytypen begynte allerede i 1954.

F-84G Thunderjet. Foto: K.Landes arkiv

Fra 1956 ble 717 Fotorek. Skv.satt opp med «State of the art» Republic RF-84F Thunderflash – et avansert fly. Flygere måtte ha ett års erfaring og 200 timer på andre jagerfly. Den 20 april 1956 ankom den første RF-84F Thunderflash flyet til Sola fra Tyskland, via Gardermoen, med kjennetegn T3-D. Da hadde USAF brukt flyene i Tyskland til rekognosering i to år. RF-84F ble utviklet av Republic ved å bygge om Thunderstreak maskiner. Totalt hadde avdelingen 6 stk. (R)F-84E Thunderflash fly.

717 skvadronen i 1958 på Sola. Foto: M.Hovland

I begynnelsen var det sporadiske oppdrag fra Sola til Bodø og Andøya 1957-60. Men fotorekognoserings oppdragene var jo selvsagt ikke her i sør, men langs Norskegrensa i nord. Så skvadronen hadde fast ukentlig beredskap på Bodø til 1972 og Bardufoss til 1979, med to fly, to teknikere og to flygere, fra Sola 1960-61 og Rygge 1961-79.

(R)F-84E Thunderflash spesifikasjon:

  • Lengde: 14,5 m
  • Vingespenn:10,2m
  • Max vekt:12 700kg
  • Maxfart: 1158 km/t (M 1,01 i stup)
  • Motor: Wright J65-W-7 turbojet
  • Våpen: 4 stk 12,7 mm maskin-gevær.

717 skvadronen ble i 1961 flyttet til Rygge og flyene ble malt om i kamuflasje farger. Flymuseet har et eksemplar av dette flyet i de originale fargene det hadde da var stasjonert på Sola, men det er satt tilbake slik det var på Sola.

RF-84F malt i kamuflasjefarger. Foto: K.Lande
Knut Lande klar for oppdrag. Foto: K.Lande

RF-84F ble faset ut og RF-5A faset inni siste halvår 1969. 717 skv. hadde totalt 31 RF-84F i perioden 1956-69. 5 havarerte etter motorkutt der alle flygerne reddet seg i fallskjerm, 1 kolliderte med et helikopter der flygeren skjøt seg ut, 1 kolliderte med terreng der flygeren omkom, 5 skadet under landing, 2 skadet under avgang, 1 skadet etter bakkeangrep. Totalt 15 fly avskrevet på 13 år, med tap av en flyger (48%).

Havari av Thunderflash på Sola. Foto: Sola Flystasjons bildearkiv.

717 skv. hadde 16 RF-5A, 1-2 F-5B og 1 F-5A i tjeneste i perioden 1969-79. Totalt mistet 717 skv. 4 av 16 RF-5A fly, med tap av 3 flygere på 10 år (25%).

RF-5A og RF-RF-84F. Foto: K. Landes arkiv.

717 skv ble nedlagt 15. august 1979. Etter nedleggelse overtok 336 skv C-ving RF-5A flyene. Disse ble operert frem til 1984 da fotorekognosering med fotorekognoseringsfly i Luftforsvaret opphørte. Forsvaret ble avhengig av NATO allierte. 719 skv med DHC-6 Twin Otter overtok noen av de hemmelige foto-oppdragene.

Luftforsvarsstaben vurderte også recce kapasitet for F-16. Knut Lande var testflyger ved LFK og ble sendt til California for å evaluere prototypen av RF-5E Tigereye’s foto recce-kapasistet. Han fløy 4 missions fra Palmdale (Mojave desert). Rapportens var meget positiv, men det ble ikke anskaffet recce utstyr til F-16, i motsetning til Danmark og Nederland som anskaffet dette.

Luftforsvaret hadde behov for kapasitet. Derfor ble 717 skv gjenopprettet med DA-20 Jet Falcon 1. januar 1995 med overføring til Rygge 1. august 1995. Ble tilbakeført til Gardermoen 1. august 2014 og ble nedlagt i oktober 2022. 717 skv’s og DA-20’s oppgaver skal overtas av F-35A og P-8.

Andre ‘Spionfly’ på Sola uten base her

Men det var ikke bare 717 skv. som en kunne kalle spionfly som var på Sola, også andre var innom.

Russere på Sola i 1959

I 1959, midt under den kalde krigen ønsket Krustsjov å komme til Sola. Det ble det mye bråk rundt. Det ble avlyste helt på regjeringsnivå. Men han sendte allikevel et «lite» spionfly til Sola, selv etter at besøket ble offisielt avlyst.

Ifølge Jan-Petter Helgesen kom denne sivile Tupolev TU-104A maskinen til Sola direkte fra København. «Hensikten med besøket var at flyet ville prøve Sola som alternativ til Kastrup.

Flytypen dukket imidlertid aldri mer opp.  Det sovjetiske besøket skjedde samtidig med en større Nato-øvelse med en rekke allierte skvadroner på Sola.»

Tupolev TU-104 A på Sola 1959. Foto: Sola flystasjons bildearkiv.

Lockheed ER-2 (egentlig en ombygd U2)

ER-2, nr 706 lander på Sola i desember 1988, etter flyging over Atlanteren (Doyle Crumrey ved spaken). Flyet drev med forskning for NASA i nordområdene og dette flyet fløy fra Sola opp til Svalbard og tilbake igjen.

Flyet var utrolig vanskelig å lande. Det hadde stort vingespenn, men bare to hjul så en hjelpebil måtte i fart montere sidehjul på vingene.

Lockheed ER-2 på Sola. Foto. V. Tajet

SR-71A Blackbird

Den 20. februar 1987 hadde det stilt seg opp mange tilskuere langs gjerdet til flyplassen for å se et sjeldent fly, nemlig Concorden. Men før dette flyet kom fikk de seg en stor overraskelse, et enda mer sjeldent fly en SR-71A Blackbird. Den kom inn som en skadeskutt fugl og lander på én motor. Den hadde hatt flame-out’ over Nordsjøen og Sola ble nødhavn. Dette var verdens raskeste og høystflygende spionfly. Den ødelagte motoren og en skadet vinge ble byttet ut og flyet lettet igjen den 6.mars.

SR-71A Blackbird på Sola. Foto: J.Åsland

Andre fly

Men uten å gå detalj var det mange andre rekognoseringsfly eller spionfly på Sola.

Her er en liste over disse:

  • Breguet Atlantic
  • Shackleton
  • Camberra
  • B-45 Tornado
  • Catalina
  • Nimrod
  • Awacs Boeing Sentry
  • P3 Orion
  • Albatross
  • Gannet
  • P2V7 Neptune

Fotorekognosering under den kalde krigen ikke alltid problemfritt.

Knut Lande som selv hadde vært flyger på bla. RF-84F Thunderflash tok oss nå med på det større bildet av fotorekognosering under den kalde krigen. Han påpekte at alt han fortalte kom fra åpne deklassifiserte dokumenter.

Kald krig NATO – WARSZAWAPAKTEN 1949-89

Fra slutten av 1940-tallet startet USA rekognoseringsflyginger over sovjetisk territorium med flytyper som RB-45C, RB-47E/H, RB-57E og U-2C. Dette pågikk til Gary Powers ble skutt ned over Sverdlovsk 1. mai 1960.

Men før dette ble en RB-47E beskutt av 3 Mig 17 over Sovjet 8 mai 1954. Flyet ble skadet og forfulgt over Sovjetisk og til Finsk område, men slapp unna over finsk område, og fløy over Sverige og Norge tilbake til UK. Flyet ble truffet og det oppstod fuel lekkasje, men ble møtt av et tankfly vest av Sola.

Hemmelig oppdrag over Sovjet 1957?

Gen.maj. Kjell Lutnes forteller i sine foredrag om U-2 flyginger om en 717 skv. flyger som fløy et oppdrag fra Bardufoss low level gjennom Finland til Murmansk (315 NM) mens U-2 fløy over området i oktober 1957. U-2 flyger Stockman fløy fra Ingolstad i Tyskland nordover Østlandet, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark, innover Kola og Murmansk. En CIA offiser og en finsk E-offiser briefet 717 flygeren om oppdraget som var klarert med finske myndigheter. Flygeren fortalte Knut om oppdraget som han fløy samtidig med U-2, men kunne ikke fortelle detaljer av hensyn til taushetsplikten. Han hadde forsøkt å få sin historie nedgradert for å skrive om oppdraget, men fikk avslag både fra E-stab og US-ambassade. Han sa ikke hvor han fløy, men det er forstått av samtalen at han fløy øst for grensen og hadde radiokontakt med U-2.

En annen alvorlig hendelse var da en amerikansk RB-47H med 6 besetningsmedlemmer ble skutt ned av en Mig 19 nord for Kola 1 juli 1960. 4 omkom og 2 ble tatt til fange og løslatt i 1961.

U-2 hendelsen

Den mest kjente hendelsen skjedde i 1960. U-2 opererte ofte over Sovjet i perioden 1956-60. En U-2 på vei fra Peshawar, Pakistan til Bodø ble skutt ned over Sverdlovsk, Sovjet 1. mai 1960. Flere missiler ble skutt opp, hvorav en skjøt ned et Mig 19 jagerfly. Ingen missiler traff U-2 men sjokkbølgene forårsaket skader og piloten Gary Powers hoppet ut (bokstavelig) i fallskjerm. Powers ble dømt til 10 års fengsel men ble byttet mot en sovjetisk KGB oberst i 1962.

Etter hjemkomsten ble han diskreditert og mistet etter hvert jobben hos Lockheed og begynte som sivil helikopterflyger for en LA-radiostasjon og omkom i en helikopterulykke i 1977, da han fløy tom for fuel.

I 2000 fikk Powers oppreisning og ble tildelt posthumt Prisoner of War Medal, Distinguished Flying Cross, Silver Star og Natinal Defence Service Medal. I tillegg ble han tildelt posthumt CIAs medalje Intelligence Star for lojalitet og ekstraordinært mot i tjeneste.

Fotorekognosering langs grensen til Sovjet unionen

Sovjetisk grenseområde var av stor etterretningsmessig interesse. Området var gjenstand for omfattende rekognosering, både fra bakkenivå og fra luften. Luftovervåking startet i 1949 og pågikk gjennom det meste av perioden under «den kalde krigen».

Fra boken ”Strengt hemmelig” – norsk etterretningstjeneste 1945-70 av Olav Riste og Arnfinn Moland, hemmelig oppdrag over Finnmark 1957-70.

Det ble observert fra Korpfjell og fløyet fotorecce oppdrag med Beaver, Otter,C-47, RF-84F, DHC-6 Twin Otter.

Avslutning

Luftforsvaret hadde fortsatt behov for rekognoseringskapasitet og derfor ble 717 skv. gjenopprettet med DA-20 Jet Falcon 1. januar 1995 med overføring til Rygge 1. august 1995. Den ble senere overført til Gardermoen 1. august 2014 og ble nedlagt i oktober 2022. 717 skv’s og DA-20’s oppgaver skulle nå overtas av F-35A og P-8.


Flere artikler fra samme kategori: Flyplassen