Spionfly på Sola
Av Tor Erik Hansen, basert på foredrag holdt av Martin Hovland og Knut Lande på fellesmøte mellom Sola Historielag og Venneforeningen for Sola Flymuseum 18.2.25. Vi gjør oppmerksom på at all informasjon her er basert åpne offentlige dokument.
Klikk på bildet til venstre for å se redigert video opptak med powerpoint presentasjonen av foredraget.
Denne gangen var møtet delt opp i to deler. Et om 717-svadronen som var plassert på Sola, med Martin Hovland, den andre delen var kalt «Fotorekognosering under den kalde krigen» med Knut Lande. Disse to presentasjonen er redigert og sammen i dette innlegget.
Historien til luftrekognosering
Luftrekognosering med ballonger ble utført i Fransk-Østerriksk krig i 1794, senere i amerikanske borgerkrigen (1861-65) og senere kriger.
Rekognosering med fly er brukt i alle kriger siden første verdenskrig (1914-18). De første flyene ble brukt som Scout (engelsk), speiderfly på norsk. Siden andre verdenskrig (1939-45) er jetfly benyttet som rekognoseringsfly (norsk fra engelsk reconneissance aircraft).

Siden andre verdenskrig (1939-45) er jetfly benyttet. Luftwaffe Arado 234B2 Reconnaissance Bomber fløy rekognoseringsflyginger fra Tyskland og Frankrike over Syd-England 1943-44, og fra Sola til England vinteren1945. Flyet hadde to skråstilte kameraer med overlapp montert i bakkroppen. En flyger. Utsikt bakover gjennom et periskop over cockpit.


Flyrekognosering i Norge
Nr. 1 Fotorekognoseringsving ble opprettet i 1949 på Gardermoen, men ble senere flyttet til Kjevik. Den ble utstyrt med 3 Spitfire. Men skvadronen var utsatt for flere ulykker. A-ZC havarerte ved Egersund i august 1953 og A-ZA havarerte under landing på Kjevik 24. mars 1954. Det siste flyet, A-ZB fløy sin siste tur 25. mars 1954.

717-Fotorekognoseringsving ble etter det utstyrt med 6 Republic F-84E Thunderjet på Sola i 1954. Avdelingen beholdt navnet fra Kjevik: «Nr.1 Fotorekogniseringsving».
Disse flyene var de 6 første F-84 som ble overlevert av Gen. Eisenhower på Sola 10.09.1951 og først benyttet til utsjekksflyging ved 334, 331 og 338 skv. på Sola i 1951-54.
De 6 flyene ble så overført til Nr.1 Fotorek. ving/717 i april-mai 1954. Flyene ble kun brukt i 2 år og faset ut i november 1956. Med den taps raten F-84G hadde i perioden 1952-60 var dette merkelig nok en bra statistikk (alle flyene «overlevde»). Thunderjet var midlertidig flytype som ikke var bygget for fotorekognosering, og man ventet på nye fly fra USA. Planleggingen for den nye flytypen begynte allerede i 1954.

Fra 1956 ble 717 Fotorek. Skv.satt opp med «State of the art» Republic RF-84F Thunderflash – et avansert fly. Flygere måtte ha ett års erfaring og 200 timer på andre jagerfly. Den 20 april 1956 ankom den første RF-84F Thunderflash flyet til Sola fra Tyskland, via Gardermoen, med kjennetegn T3-D. Da hadde USAF brukt flyene i Tyskland til rekognosering i to år. RF-84F ble utviklet av Republic ved å bygge om Thunderstreak maskiner. Totalt hadde avdelingen 6 stk. (R)F-84E Thunderflash fly.

I begynnelsen var det sporadiske oppdrag fra Sola til Bodø og Andøya 1957-60. Men fotorekognoserings oppdragene var jo selvsagt ikke her i sør, men langs Norskegrensa i nord. Så skvadronen hadde fast ukentlig beredskap på Bodø til 1972 og Bardufoss til 1979, med to fly, to teknikere og to flygere, fra Sola 1960-61 og Rygge 1961-79.
(R)F-84E Thunderflash spesifikasjon:

- Lengde: 14,5 m
- Vingespenn:10,2m
- Max vekt:12 700kg
- Maxfart: 1158 km/t (M 1,01 i stup)
- Motor: Wright J65-W-7 turbojet
- Våpen: 4 stk 12,7 mm maskin-gevær.
717 skvadronen ble i 1961 flyttet til Rygge og flyene ble malt om i kamuflasje farger. Flymuseet har et eksemplar av dette flyet i de originale fargene det hadde da var stasjonert på Sola, men det er satt tilbake slik det var på Sola.


RF-84F ble faset ut og RF-5A faset inni siste halvår 1969. 717 skv. hadde totalt 31 RF-84F i perioden 1956-69. 5 havarerte etter motorkutt der alle flygerne reddet seg i fallskjerm, 1 kolliderte med et helikopter der flygeren skjøt seg ut, 1 kolliderte med terreng der flygeren omkom, 5 skadet under landing, 2 skadet under avgang, 1 skadet etter bakkeangrep. Totalt 15 fly avskrevet på 13 år, med tap av en flyger (48%).


Havari av Thunderflash på Sola. Foto: Sola Flystasjons bildearkiv.
717 skv. hadde 16 RF-5A, 1-2 F-5B og 1 F-5A i tjeneste i perioden 1969-79. Totalt mistet 717 skv. 4 av 16 RF-5A fly, med tap av 3 flygere på 10 år (25%).

717 skv ble nedlagt 15. august 1979. Etter nedleggelse overtok 336 skv C-ving RF-5A flyene. Disse ble operert frem til 1984 da fotorekognosering med fotorekognoseringsfly i Luftforsvaret opphørte. Forsvaret ble avhengig av NATO allierte. 719 skv med DHC-6 Twin Otter overtok noen av de hemmelige foto-oppdragene.
Luftforsvarsstaben vurderte også recce kapasitet for F-16. Knut Lande var testflyger ved LFK og ble sendt til California for å evaluere prototypen av RF-5E Tigereye’s foto recce-kapasistet. Han fløy 4 missions fra Palmdale (Mojave desert). Rapportens var meget positiv, men det ble ikke anskaffet recce utstyr til F-16, i motsetning til Danmark og Nederland som anskaffet dette.
Luftforsvaret hadde behov for kapasitet. Derfor ble 717 skv gjenopprettet med DA-20 Jet Falcon 1. januar 1995 med overføring til Rygge 1. august 1995. Ble tilbakeført til Gardermoen 1. august 2014 og ble nedlagt i oktober 2022. 717 skv’s og DA-20’s oppgaver skal overtas av F-35A og P-8.
Andre ‘Spionfly’ på Sola uten base her
Men det var ikke bare 717 skv. som en kunne kalle spionfly som var på Sola, også andre var innom.
Russere på Sola i 1959
I 1959, midt under den kalde krigen ønsket Krustsjov å komme til Sola. Det ble det mye bråk rundt. Det ble avlyste helt på regjeringsnivå. Men han sendte allikevel et «lite» spionfly til Sola, selv etter at besøket ble offisielt avlyst.
Ifølge Jan-Petter Helgesen kom denne sivile Tupolev TU-104A maskinen til Sola direkte fra København. «Hensikten med besøket var at flyet ville prøve Sola som alternativ til Kastrup.
Flytypen dukket imidlertid aldri mer opp. Det sovjetiske besøket skjedde samtidig med en større Nato-øvelse med en rekke allierte skvadroner på Sola.»

Lockheed ER-2 (egentlig en ombygd U2)
ER-2, nr 706 lander på Sola i desember 1988, etter flyging over Atlanteren (Doyle Crumrey ved spaken). Flyet drev med forskning for NASA i nordområdene og dette flyet fløy fra Sola opp til Svalbard og tilbake igjen.
Flyet var utrolig vanskelig å lande. Det hadde stort vingespenn, men bare to hjul så en hjelpebil måtte i fart montere sidehjul på vingene.

SR-71A Blackbird
Den 20. februar 1987 hadde det stilt seg opp mange tilskuere langs gjerdet til flyplassen for å se et sjeldent fly, nemlig Concorden. Men før dette flyet kom fikk de seg en stor overraskelse, et enda mer sjeldent fly en SR-71A Blackbird. Den kom inn som en skadeskutt fugl og lander på én motor. Den hadde hatt flame-out’ over Nordsjøen og Sola ble nødhavn. Dette var verdens raskeste og høystflygende spionfly. Den ødelagte motoren og en skadet vinge ble byttet ut og flyet lettet igjen den 6.mars.

Andre fly
Men uten å gå detalj var det mange andre rekognoseringsfly eller spionfly på Sola.
Her er en liste over disse:
- Breguet Atlantic
- Shackleton
- Camberra
- B-45 Tornado
- Catalina
- Nimrod
- Awacs Boeing Sentry
- P3 Orion
- Albatross
- Gannet
- P2V7 Neptune
Fotorekognosering under den kalde krigen ikke alltid problemfritt.
Knut Lande som selv hadde vært flyger på bla. RF-84F Thunderflash tok oss nå med på det større bildet av fotorekognosering under den kalde krigen. Han påpekte at alt han fortalte kom fra åpne deklassifiserte dokumenter.
Kald krig NATO – WARSZAWAPAKTEN 1949-89
Fra slutten av 1940-tallet startet USA rekognoseringsflyginger over sovjetisk territorium med flytyper som RB-45C, RB-47E/H, RB-57E og U-2C. Dette pågikk til Gary Powers ble skutt ned over Sverdlovsk 1. mai 1960.
Men før dette ble en RB-47E beskutt av 3 Mig 17 over Sovjet 8 mai 1954. Flyet ble skadet og forfulgt over Sovjetisk og til Finsk område, men slapp unna over finsk område, og fløy over Sverige og Norge tilbake til UK. Flyet ble truffet og det oppstod fuel lekkasje, men ble møtt av et tankfly vest av Sola.

Hemmelig oppdrag over Sovjet 1957?
Gen.maj. Kjell Lutnes forteller i sine foredrag om U-2 flyginger om en 717 skv. flyger som fløy et oppdrag fra Bardufoss low level gjennom Finland til Murmansk (315 NM) mens U-2 fløy over området i oktober 1957. U-2 flyger Stockman fløy fra Ingolstad i Tyskland nordover Østlandet, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark, innover Kola og Murmansk. En CIA offiser og en finsk E-offiser briefet 717 flygeren om oppdraget som var klarert med finske myndigheter. Flygeren fortalte Knut om oppdraget som han fløy samtidig med U-2, men kunne ikke fortelle detaljer av hensyn til taushetsplikten. Han hadde forsøkt å få sin historie nedgradert for å skrive om oppdraget, men fikk avslag både fra E-stab og US-ambassade. Han sa ikke hvor han fløy, men det er forstått av samtalen at han fløy øst for grensen og hadde radiokontakt med U-2.
En annen alvorlig hendelse var da en amerikansk RB-47H med 6 besetningsmedlemmer ble skutt ned av en Mig 19 nord for Kola 1 juli 1960. 4 omkom og 2 ble tatt til fange og løslatt i 1961.

U-2 hendelsen
Den mest kjente hendelsen skjedde i 1960. U-2 opererte ofte over Sovjet i perioden 1956-60. En U-2 på vei fra Peshawar, Pakistan til Bodø ble skutt ned over Sverdlovsk, Sovjet 1. mai 1960. Flere missiler ble skutt opp, hvorav en skjøt ned et Mig 19 jagerfly. Ingen missiler traff U-2 men sjokkbølgene forårsaket skader og piloten Gary Powers hoppet ut (bokstavelig) i fallskjerm. Powers ble dømt til 10 års fengsel men ble byttet mot en sovjetisk KGB oberst i 1962.

Etter hjemkomsten ble han diskreditert og mistet etter hvert jobben hos Lockheed og begynte som sivil helikopterflyger for en LA-radiostasjon og omkom i en helikopterulykke i 1977, da han fløy tom for fuel.


I 2000 fikk Powers oppreisning og ble tildelt posthumt Prisoner of War Medal, Distinguished Flying Cross, Silver Star og Natinal Defence Service Medal. I tillegg ble han tildelt posthumt CIAs medalje Intelligence Star for lojalitet og ekstraordinært mot i tjeneste.
Fotorekognosering langs grensen til Sovjet unionen
Sovjetisk grenseområde var av stor etterretningsmessig interesse. Området var gjenstand for omfattende rekognosering, både fra bakkenivå og fra luften. Luftovervåking startet i 1949 og pågikk gjennom det meste av perioden under «den kalde krigen».

Det ble observert fra Korpfjell og fløyet fotorecce oppdrag med Beaver, Otter,C-47, RF-84F, DHC-6 Twin Otter.
Avslutning
Luftforsvaret hadde fortsatt behov for rekognoseringskapasitet og derfor ble 717 skv. gjenopprettet med DA-20 Jet Falcon 1. januar 1995 med overføring til Rygge 1. august 1995. Den ble senere overført til Gardermoen 1. august 2014 og ble nedlagt i oktober 2022. 717 skv’s og DA-20’s oppgaver skulle nå overtas av F-35A og P-8.
Flere artikler fra samme kategori: Flyplassen
-
Sola Flyhistorisk museum- «fra vrak til fly» i 40år.
Kategori: Historie 1950 - 2020
Av: Tor Erik Hansen. Basert på foredrag av Roar Henriksen og Egil Endresen i fellesmøte mellom Sola ... -
Historien om tyveriet av et jagerfly på Sola
Kategori: Flyplassen
Ved: Ottar Kjørmo og Knut Lande Torsdag 13. september 1956, en spesiell dag på Sola. -
Soknepresten som mistet sin bolig, sin kirke, sin stilling og sin lønn.
Kategori: Historie 1950 - 2020
Fra Sola Historielag møte 7. desember 2023, ved Per Inge Ruud -
Spionen i Tananger.
Kategori: Historie 1950 - 2020
Ved: Tor Erik Hansen, fra medlemsmøte i Sola Historielag 28. sep. 2023 Foto: Sverre Rott -
April 1940 en måned i Solabuenes liv som ikke blir glemt.
Kategori: Flyplassen
Fra: Sola Historielags møte 16. mars 2023: Ved: Martin Hovland og Per Inge Ruud Del 1: Angrepe... -
Historiske glimt fra Solakrossen.
Kategori: Historie 1950 - 2020
Ved: Torleif Oftedal-Fra Sola Historielags møte 8. desember 2022 Solakrossen elsket og hatet, men interesserer mange også denne kvelden i møtet i histo... -
Sola Brannstasjon
Kategori: Flyplassen
Presentert på møtet 17. november 2022 i Sola Historielag av Arvid Bærheim Fikk du i... -
Redningshelikopteret – Sea King, Går av fra operativ tjeneste på Sola, etter 47 år.
Kategori: Flyplassen
Ved: M.T.Hovland og K. Lande Fra møte i Sola Historielag 17. mars 2022 (Foto over:... -
HISTORIEN OM DC-6B LN-SUB
Kategori: Flyplassen
Fra Sola Historielagsmøte 23. september 2021 Ved: Egil Endresen, styreleder for venneforeni... -
K. Ullestad-Olsen, Sola flyplass sin far
Kategori: Flyplassen
Av: Tor Erik Hansen. Fra Sola Historielags årbok 2018 At K. Ullestad-Olsen er den som kan kalles Sola flyplass sin far kan ingen ta fra ham. Han var med og bygget flyplassen. Han var lufthavnsjef og fly... -
Blant raketter,missiler og droner på Vigdel
Kategori: Historie 1950 - 2020
Av: Tor Erik Hansen, utdrag av artikkel utgitt i Sola Historielags årbok 2018. Webside: Tor Erik Hansen Vigdel fort var et forsvanlegg bygget av tyskerene i en fart for å beskytte flyplassen mot allierte angrep på Sola flyplass med store tunge krigsskip. Fortet var utstyrt med fi... -
Sola flyplass, en gang Norges største gård som ble til et naturreservat
Kategori: Flyplassen
Av: Tor Erik Hansen og Odin Leirvåg. (Fra møte i historielaget 18.mars 2021) Sola flyplass, en gang Norge største gård Flyplassen på S... -
Sola skulle bli Skandinavias hovedflyplass.
Kategori: Flyplassen
Av: Tor Erik Hansen- Fra møtet i Sola Historielag 18.feb. 2021 I 1935-36 da en begynte å planlegge Sola flyplass var planen først å bygge ... -
4 Ekstremfly på Sola, 1958 – 1989
Kategori: Flyplassen
Av: Martin Hovland Dette er en forkortet utgave av møte i Sola Historielag den 1. desember 2020. Videoen fra møtet kan sees her, inkludert flere filmer og kan sees her: -
Den gang Sola kommune ikke fikk utgiftene til å strekke til
Kategori: Historie 1950 - 2020
Av: Kristin Øye Gjerde, Norsk Oljemuseum. Utgitt i Sola Historielags årbok 2018. Webside: Tor Erik Hansen Bildet over viser økonomisjefen i Sola, Toralv Torstensbø, som lar pengene dale ned over rådmann Einar Sortland. Avis kommentaren var: "Sola-økonomien er norsktoppens be... -
«Pengeskapet på Sola postkontor ranet»- en historie om mestertyven Kåre Palmer Holm
Kategori: Historie 1950 - 2020
Av: Tor Erik Hansen. Innsamling av materiale: Brit Hansen. Artikkelen er basert på avisartikler i Stavanger Aftenblad. Webside: Tor Erik Hansen. Legenden og mestertyven Kåre Palmer Holm er død stod det i Stavanger Aftenblad 20. august 2004. Han omkom da huset hans i Skæddersmu... -
Fatale militære flyulykker under den kalde krigen.
Kategori: Flyplassen
Møte i Sola Historielag 17.oktober 2019- Foredragsholder Sondre B. Hvam.- Webside: Tor Erik Hansen. Sondre B. Hvam er konservator ved Jærmuseet og ansvarlig for fly samlingen på Flyhistorisk Museum. Hans fokus var på de " Fatale militærflyulykker under den kalde krigen", noe som det ti...