Sola Flyhistorisk museum- «fra vrak til fly» i 40år.


Av: Tor Erik Hansen.

Basert på foredrag av Roar Henriksen og Egil Endresen i fellesmøte mellom Sola Historielag og Venneforeningen for flymuseet 24/11-24. Alle bildene tilhører Sola Flymuseum.

Klikk på bildet for å se redigert video opptak med powerpoint presentasjonen av foredraget.


Historien til Norsk Luftforsvarsmuseum

I begynnelsen var det faktisk ikke var noe museum som tok vare på gamle fly klenodium i Norge. Det første flyet i Norge, «Start», fløy i 1912 og var et av marinens fly. De hadde også laget flere fly og det samme hadde hæren, men ingen av de to tok vare på gamle fly i sine museer i Horten og på Akershus fort. Norsk teknisk museum ble etablert i Oslo, som tok vare på noen få fly, men ingen av disse var flymuseum.

I 1967 ble Norsk Flyhistorisk forening stiftet. De ble en pådriver for å etablere et norsk flymuseum. De fikk også æren for at Forsvarsdepartementet opprettet Luftforsvarets bedømmelses kommisjon i 1973. Denne foreningen satte opp en liste over fly og flyvrak som de mente var verneverdige.

De første innsamlede objektene var fra en liste som foreningen hadde utarbeidet. Så i siste halvdel av 1970 tallet ble en rekke fly samlet inn fra forskjellige flystasjoner og lagret i en hangar på Gardermoen. Lageret vokste, men kun med spesielle avtaler ble lagersamlingen vist frem. Etter hvert kom frivillige entusiaster/medarbeidere på banen og samlingen holdt mer regelmessig åpent om sommeren.

Etter hvert utviklet det seg en heftig diskusjon om hvor et fremtidig Luftforsvarsmuseum skulle ligge.  Og i begynnelsen stod det mellom Kjeller eller Gardermoen.

Så kom det et forslag inn om Bodø og det skapte mye vondt blod i det flyhistoriske miljøet. Og dette ble det politikk av og Bodø ble bestemt i Stortinget 31. mars 1992. Museet åpnet 15. mai 1994.

Men hva med det som ble igjen på Gardermoen. Ikke alt kunne flyttes til Bodø og stod nå en gammel hangar og en ny ble bygget. Flyene som ble tatt vare på her fikk benevnelsen Forsvarets Flysamling Gardermoen og er underlagt Luftforsvarsmuseet i Bodø.

Historien til Sola Flymuseum

Helt utenom det som skjedde på Østlandet var det ildsjeler her hjemme som mente at på Sola var det absolutt en plass egnet for et flymuseum. Og allerede i januar 1983 tok Mauritz Rossavik, som da var formann Norsk Rederforbund, Stavanger, initiativ til å opprette et museum. Han fikk flere entusiaster med seg og senere samme året hadde de et stiftelses møte for Rogaland Flymuseum. Og øynene falt selvsagt på Sola sjø og hangaren der. Foreningen ble offisielt vedtatt den 26.1. 1984 og fikk nå navnet Flyhistorisk Museum Sola.

De første flyene   

Det var tydelig at det var mange engasjerte som allerede hadde tanker om fly som kunne fylle hangaren. Og som vi skal se at dette ikke har vært en enkel oppgave, ferdige fly var det ikke mange av, de fleste var i en eller annen form for vrak. Og derfor har vi kalt dette møtet for «fra vrak til fly».

DeHavilland DH 114 Heron

Men det startet med et helt fly, men viktig fly. På Geiteryggen flyplass ved Skien stod i 1983 et Heron fly, et fly som Braathens hadde hatt mange av i tjeneste. Flyet hadde vært i drift mange steder i verden og siste operatør var Fjellfly. Dette selskapet hadde gått konkurs ti år tidligere og Rossavik/FMS kjøpte det i 1983 og fikk det over til Sola. Ved hjelp av gode teknikere fra Braathens ble det malt opp i dette selskapets farger.

Men de hadde i begynnelsen også søkelys på andre prosjekt. Det første flyet var en tysk flybåt, Blohm & Voss 138, som noen mente lå Hafrsfjord, men det viste seg å være feil. Et slikt fly ble senere lokalisert lenger nord på kysten ved Hamarsøy. Dette ble prøvd hevet, men de feilet.

Den entusiastiske gjengen visste om flere fly som stod gjemt bort. De fleste hadde havarert på et eller annet vis og forsvaret ville ikke reparere dem. De var ikke helt vrak og kom etter hvert til Sola, hvor skadene ble utrettet. Det var:

  • Republic F-84G Thunderjet som stod utenfor messen i Sola Sjø.
  • Lockheed T-33 som de fikk fra Danmark.
  • North American F-86K som hadde havarert og stod på Lista flystasjon.
  • North American F-86F som hadde havarert og stod på Rygge og så på Flesland.
  • Republic F-84F. Thunderflash, fra 717 skvadronen som hadde hatt et større havari på Rygge.

Fiesler Storch: Museets andre fly eller rester av fly som kom til, var Fiesler Storch fra Roman i Frankrike som det kun var rammeverket av og måtte bygges opp fra bunnen av. Et «vrak til fly prosjekt».

Consolidated PBY-5A Catalina. Allerede helt i begynnelsen var det ønskelig å få fatt i en Catalina, en flybåt som hadde hatt base i Sola sjø. De kom over et fly som ikke hadde vært på Sola. Det hadde i 1969 havarert i Danmark etter mange år i dansk tjeneste. Etter fram og tilbake med både danske og norske myndigheter fikk de etter forhandlinger kjøpt flyvraket i 1989. De klarte å lirke det ut fra der det var lagret og transportert til Sola. Og etter flere års arbeid var flyet restaurert. Et virkelig fra «vrak til fly prosjekt». Catalinaen var et av Venneforeningens tre prioriterte restaureringsprosjekter.

Messerschmitt Bf 109G. Så dukket det opp et vanskelig, men veldig interessante prosjekt, en Messerschmitt Bf 109G. Det hadde dukket opp i en trål utenfor Egersund. De fikk beskjed om at de kjapt måtte komme og hente vraket og det gjorde de, men det var lenge før dette flyet kunne utstilles. I 1997 kom hjulene på og samme året startet oppbygging av motoren, da hadde de allerede brukt 30.000 timer. I dag etter ukjent antall timer er vraket endelig blitt et fly. Også et virkelig fra «vrak til fly prosjekt».

Convair CV 440 Metropolitan.

Et fly som absolutt ikke var et «vrak til fly prosjekt», var Convair CV 440 Metropolitan. Det ble bygget 199 stk. av denne versjonen.  Dette flyet ble kjøpt av SAS i 1956 og etter mange års tjeneste i 1975 solgt  til Nor Fly Charter og fikk norsk reg. LN-KLK. Nor Fly bestemte på 1980 tallet å selge sine 2 stempelmotor fly.

Det ble i 1984 solgt til Norsk Metropolitan Klubb, en gjeng av fly entusiaster som ønsket å bevare flyet – i flydyktig stand. De ble etter hvert en hyppig gjest ved flystevner over hele Europa, men i august 1987 ble vedlikeholdskostnadene for store og flyet satt på bakken. Det ble gitt som gave til FMS i 1991 og innlemmet i samlingen.

Norduyn Norseman

Det ble anskaffet fra Kåremo Flygmuseum i Sverige og krevde mye arbeid. Det kom til museet i 1994, men ble videresendt til Kjevik for trekking av duk. Kom tilbake til Sola ferdig trukket 1998 og i 2000 var flyet ferdig lakkert og er en viktig del av samlingen. Også et fra «vrak til fly prosjekt».

Caproni Ca 310

Flyet var et av 4 Capronier som var på Sola 9. april 1940. Tre av flyene var klare akkurat da tyskerne angrep, kun to kom seg av gårde. Det ene var blitt skadet under angrepet og fløy på en motor. Etter en tid landet det på et jorde ved Åna Fengsel hvor mannskapet satte fyr på flyet. Det siste klarte å ta seg videre og var innom flere plasser og havnet til slutt ved Vangsmjøsa. Der ble det stående og kom ikke videre. Etter hvert forfalt flyet. I 1999 ankom flyskroget Sola, men ble videresendt til Kjevik hvor de startet for trekking og trearbeid. Flyet kom etter hvert tilbake hvor et møysommelig arbeid startet. En prøvde å anskaffe originale deler, men det var ikke lett så flere måtte lages. Flyet er nesten ferdig og er faktisk det eneste i verden som er bevart. Også et virkelig fra «vrak til fly prosjekt».

Douglas DC-6B

Et prosjekt som ikke var vrak, var et tidligere fly som hadde vært i Braaten SAFEs tjeneste fra 1962 til 1971. Det hadde kjennetegnet LN-SUB. Allerede for over 12 år siden hadde tidligere ansatte i Braathens og Flymuseets venneforening lokalisert flyet og ønsket å få det tilbake til Norge. Flyet ble nå brukt til brannslukking og frakt i Alaska. Finansiering for kjøp av flyet ble ordnet.

Den opprinnelig planene var å flyet hit i 2019, men på grunn av flere skogbranner i Alaska så måtte de fremdeles bruke flyet, selv om det nærmet seg slutten på sertifiseringen.

Den neste datoen ble satt til 28. mars 2020, men da kom jo koronaen og blokkerte alle flyginger fra USA. Samtidig steg dollarprisen og nå klarte de ikke lenger å betale flyet. Dette selv om Jærmuseet var kjøper og de fikk ekstra støtte fra staten. Avtalen ble kansellert.

Men så dukket det plutselig opp en helt ny situasjon flyet, for i Alaska satt hundekjøreren Thomas Wærner fast sammen med de 24 hundene sine og de kunne ikke komme hjem til Norge pga. pandemien. Det fantes ingen vei hjem for dem.  Han hadde nettopp vunnet det 1575 km lange hundeløpet Iditarod. Han fikk høre om planene om å få LN-SUB hjem til Norge og kontaktet sin egen sponsor om de var villige til å legge i det som manglet av midler for å flyet over og det gjorde de.

Flyet ble fløyet over av eieren av flyet og landet trygt på Sola og står nå utenfor. En god del gjenstår innvendig, men arbeidet er på gang.

Fra «vrak til fly» prosjektene fortsetter

Men selv om flymuseet er blitt 40 år stopper ikke restaureringen opp.

Arado Ar 96 B-1

Det er et tysk avansert trenings- og kommunikasjons fly. Den første versjonen fløy første gang i 1938. Flyet var i 1943 på vei til Sola, da det fikk motorproblemer over Bømlo og flyet nødlandet på Storavatnet ved Bremnes. Det ble hevet i 1992, og var i forholdsvis god stand, men restaureringen er likevel et omfattende arbeid. Første fase av restaureringen, flykroppen, ble ferdigstilt sommeren 2010. Det gjenstår noe arbeid på vingene før disse kan settes på. Også et virkelig fra «vrak til fly prosjekt».

Arado Ar 66

Det var et tysk treningsfly utviklet på begynnelsen av 1930-tallet. Etter krigen ble endel vrak av denne typen funnet i Nord-Norge, og muséet har fått to av disse som for restaurering. Også et virkelig fra «vrak til fly prosjekt».

Super Puma

Flymuseet fikk to flyvrak i gave. Det ene (LN-OMC) havarerte i Wijdefjorden på Svalbard mars 1996 og det andre (LN-OBP) fikk et totalhavari etter nødlanding i Nordsjøen Sør-Vest for Egersund i 1996. Disse to helikoptrene er nå blitt kombinert til et komplett helikopter. Prosjektet nærmer seg ferdigstillelse. Også et virkelig fra «vrak til fly prosjekt».

Tiger Moth

Det første flyet som landet på Sola i 1937 var en Tiger Moth. FMS kom over et vrak på Østlandet og fikk kjøpt det. Det er nå nesten ferdig restaurert. Et virkelig fra «vrak til fly prosjekt».

Heinkel He 115

Det største fra «vrak til fly prosjektet» som er på gang nå, er Heinkel He 115. Dette tyske flyet havarerte i Hafrsfjord og sank. Det ble hevet i 2012. Det er et meget sjeldent fly og i en uventet god stand. Flyet er et unikt i den forstand at det er ikke kjent at det er andre bevarte eksemplarer av denne flytypen i verden. Men det hadde ligget i saltvann i mange år og måtte da gjennom en avsaltings prosess for å unngå rust. Dette ble gjort i et nybygget vannbasseng.

Planen er at museet skal vise frem et helt fly. Det vil si at vi ønsker å sette det på flottører og sette på plater og andre deler som mangler om vi finner dette nødvendig. Samtidig er det ønskelig å bevare mest mulig av det opprinnelige i form av struktur, overflatebehandling og annet

Flymuseets venneforening har satt opp følgene prioriteringsliste

  • Gjøre ferdig mellombygget, og åpne nybygget 9 april 2025
  • Oppgradere utstillingen i den gamle hangaren.
  • Gjenoppbygge det gamle kontrolltårnet på Sola inne i hangaren
  • Ferdigstille Arado 96 og 66
  • Ferdigstille He 115
  • Restaurere en Ju 52
  • Restaurere Sikorsky H 19

Være et senter for flyhistorie

Selv om flere andre fly i samlingen kunne være nevnt så fikk vi alle et innblikk i det fantastiske arbeidet som er utført. Flyhistorisk Museum Sola er nå langt opp på listen over flymuseum av betydning i Norden og Europa. Uansett er arbeidet som er utført av Venneforeningen til Flymuseet fantastisk.


Flere artikler fra samme kategori: Historie 1950 - 2020